tisdag 13 november 2012

This or that.

Jag hittade en enkät på litteraturbloggen bokhora där man ska välja det ena eller andra i oliak frågor om bokanvändning. Roligt!
 
Physical book or e-book?
Fysiska böcker. Men jag vet inte om det beror på att jag inte har en läsplatta att läsa e-böcker på. Det vore ju smidigt med e-böcker när man är borta på långsemester, till exempel. Och så behöver jag inte köpa böcker som står och dammar i hyllan. Men jag gillar ju känslan av bok i hand väldigt mycket. Och omslag och sånt. Och att låna ut mina böcker. Så jag tror att jag kommer hålla mig till fysiska böcker ett tag till i alla fall...
Audio or book in hand?
Bok i hand. Under cyklingen lyssnade jag på Harry Potter-ljudböcker, vilket var fantastiskt. Men när jag försöker sitta i en soffa och lyssna på en ljudbok så försvinner tankarna bort från boken. Tyvärr.
Paperback or hardcover?
Pocket oftast, eftersom jag vill ha med boken i väskan hela tiden. Jag tycker att det känns väldigt lyxigt med hårda böcker, men de är otympliga.
Adult or Young Adult?
Vuxenböcker. Jag har inte läst så mycket ungdomsböcker sedan jag var ungdom själv. Med undantag av Harry, om ni tycker att det är ungdomsböcker. Men för det mesta vuxenböcker.
Series or standalone?
Jag gillar serier. Typ Harry och Isabel Dalhousie och just nu läser jag Till skogs, som också är en del i en serie där jag råkade läsa andra boken först. Jag gillar det. Jag har så lätt att fastna vid personerna i böckerna, så jag saknar dem när boken är slut. Då är det ju bra att få en till bok med dem... Men jag gillar "ensamma" böcker också.
Dog ears or bookmarks?
Bokmärken. Jag har en hel hög med sånadär bokmärken som man får med när man köper böcker på pocket shop. Jag sparar dem om har dem till andra böcker också. Och så har jag några magnetbokmärken som är bra när boken åker upp och ner ur väskan. Och klassikern med tågbiljetter (som ju kommer dö ut eftersom jag alltid tar sms-biljett nu för tiden) och andra kvitton. Men jag har inget emot hundöron.
Breaking the spine or barely opening the book?
Jag ääälskar att knäcka ryggen på böcker. Det är en så skön känsla.
Borrow or buy?
Som ni vet så köper jag för många. Men till nyår blir det slut med det. (Jag försöker redan nu att dra ner på bokköpandet, men har inte slutat helt än.)
Bookstore or online?
Bokhandel. Även om jag också gillar att hämta ut bokpaket på posten som jag köpt online. Men det är mycket mysigare att gå i en riktigt bra bokaffär.
Fiction or non-fiction?
Fiktion.
Fantasy world or real life issues?
Riktiga livet. Med undantag av HP, då. Och lite annat. Men mest riktiga livet:
Kindle, iPad, or other?
Detta är alltså olika läsplattor. Vad jag förstår så är Kindle bara till för att läsa böcker, vilket gör att jag definitivt skulle välja iPad eller liknande om jag skulle köpa, så att jag kan surfa och se på tv och sånt i den också. Men än så länge har jag ju ingen alls.
Monster read or short & sweet?
Om jag ska välja mellan 800-sidors eller 150-sidors så väljer jag 150-sidors.
Starry-eyed romance or full of action?
Actionfyllt. Men inget av det är min favorit.
Curl up in a Snuggie or bathe in the sun?
Eftersom mitt huvud inte riktigt funkar i solen, och att jag dessutom älskar höstkvällar som denna, under en filt med en kopp te och en bra bok, så säger jag absolut under en filt. (En Snuggie är, enligt vad jag googlade fram, en filt med armar. Rätta mig gärna om jag har fel.)
Read the review or decide for yourself?
Jag gillar att läsa resensioner. Antingen innan jag läser boken, eller efter. Inte för att jag inte bestämmer själv vad jag tycker om den, men för att jag tycker om att se vad andra såg i boken. Om det är en bok jag verkligen gillade så letar jag ofta upp resensioner för att på nåt vis hålla kvar boken.
Zombies or unicorns?
Ahh. Svårt eftersom jag inte gillar nåt. Men det finns enhörningar i Harry Potter, så det får väl bli enhörningar då.
 
Det var mina svar. Vad är dina?

1 kommentar:

  1. Harry Potter verkar återkomma i svaren, annan fråga, var det Stephen Fry som läste böckerna? Stbror

    SvaraRadera