onsdag 21 november 2012

Psalmlistor inför advent och jul.

Igår ställde jag en fråga på Facebook om vilka julpsalmer som är bäst. I mitt arbete måste man börja med julen långt innan den är här (dock ej för att tjäna pengar likt affärer och så, utan för att tjäna människor). Det ledde till över trettio kommentarer om vilka jul- och adventspsalmer som är bra, och även vilka som man kan hoppa över. Här kommer listorna (och några kommentarer av mig där jag tycker det behövs):
 
Adventspsalmer
103 Bered en väg för Herran!
105 Hosianna, Davids son (som jag alltid sjunger "Hosianna Davidsson" i, eftersom vi umgicks mycket med familjen Davidsson när jag var liten, och "pumpa läns" där det passar eftersom pappa sjunger så.)
108 Gå, Sion, din konung att möta (där jag ofta blandar ihop på Gud och brud, vilket blir lite tokigt. Denna psalm är ju apselut nödvändig att den inte spelas för sakta. Man kan inte sjunga Var glad var glad om det inte är lite fart.)
109 Det susar genom livets strid
 
Julpsalmer
113 Det är en ros utsprungen (som jag alltid tänker på Anita Sporre på när jag sjunger. Jag är inte säker på varför, men jag tror att hon nån gång muttrat om att den är för hög, kanske.)
114 Stilla natt (Jag behöver väl inte ens nämna att jag tänker på Sunes jul, va?!)
116 Nu tändas tusen juleljus
118 Fröjdas vart sinne (som jag tycker är väldigt klämkäck, på det inte så bra sättet. Jag kan inte sjunga den seriöst. Kan ni?)
119 Var hälsad, sköna morgonstund (Julotta! Jag blir trött och chokladsugen bara jag tänker på den.)
121 När juldagsmorgon glimmar (Här hör jag barnkörsång. Och inte alltid så bra sådan.)
122 Dagen är kommen (Pampig värre! Jag gillart!)
123 Lyss till änglasångens ord (väldigt fin. Men de säger att "Jesus Kristus är hans namn". Jag förstår att det funkar bättre med stavelserna, men han heter inte Kristus. Ville bara säga det.)
126 Ett barn är fött på denna dag ("Här vilar du i ringhet klädd på fattigdomens bädd.")
490 Förunderligt och märkligt (alltså, denna måste jag ha helt missat! Jag har den i alla fall inte i mig. Men den är ju jättefin.)
491 Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt ("Giv mig Guds ära, änglavakt och över jorden frid." Ja, tack!)
 
Hoppa över:
112 Världens Frälsare kom här (enligt Kristin "brutalt tråkig".)
114 Stilla natt
116 Nu tändas tusen juleljus (både 114 och 116 rekommenderades jag hoppa över några år)
 
När jag sjunger dessa sånger och psalmer så är jag i Kungälvs missionskyrka. I mitt huvud och hjärta. Jag tror att det kommer vara så länge än, trots att jag antagligen inte kommer vara där fysiskt så ofta i dessa sångers tider. Jag undrar hur många i vårt land som likt mig är någonannanstans när man hör eller sjunger dessa sånger. Var är du någonstans? Vem tänker du på?
 
Joel:
Jag sjunger julpsalmer och tänker på Kungälvs missionskyrka.

10 kommentarer:

  1. Jag har också börjat med jul-sångerna. På mornarna när jag väntar på att pappa ska bli klar sätter jag mig och river av en psalm på pianot. I morse blev det - hör och häpna - psalmen Fröjdas vart sinne... (där pappa fortsätter ... ute är inne...) Nu är det så att det är en av mina favoritjulpsalmer. När jag sjunger den hamnar jag i Sanna missionshus. När jag var barn firade vi aldrig jul med släkten i Jönköping men nå´n gång gjorde vi det och då minns min kropp att den psalmen sjöngs. /Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, jag hade glömt bort "ute är inne" men det är ju också en klassiker!
      Lycka till med pianot. Jag ser fram emot att försöka lista ut vad du spelar under andra advent.

      Radera
    2. Ja, pappa har många "klassiker". Ytterligare en, som han är väldigt nöjd med, är "Var hälsad sköna Morgan-stund." /Mamma

      Radera
  2. Jag tycker julsånger skall sjungas i ett snabbt tempo, gärna stående, på julottan. Julottedeltagarna kan i ta ordentligt och med sina morgonspruckna röster hälsa det nyfödda barnet. I den unisona sången växer också samhörigheten hos de som verkligen har uppoffrat sig för att gå till kyrkan. (Till skilland från de som bevistat en midnattsmässa, julmatstinna och dästa). Och för de som inte alls tar sig till kyrkan i juletid vill jag rekommendera skivan "O Helga Natt" med Artur Eriksson. Underbara arrangemang och sång där man hör vad man hör vad som sjungs.
    Själv försöker jag varje morgon sjunga en julpsalm när jag borstar tänderna, det låter inte så bra men pianospelet är inte helt flytande heller./Pappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan inte låta bli att tänka på allt tandkrämsspott som måste spraya ner spegeln när du står där och sjunger... tur att det inte längre är min uppgift att städa uppe-toan.

      Radera
  3. 297 Härlig är jorden kan man trycka in på jul oxå....
    Gläns över sjö och strand?
    Sen gillar jag Prisad högt av herdars skara - för den gamla melodins skull
    säger en Davidsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Härlig är jorden och gläns över sjö och strand togs upp i facebook-tråden. jag valde att inte ha med dem här av två olika anledningar. gläns över sjö och strand är ju faktiskt en trettondagspsalm. och när det gäller härlig är jorden så tycker jag att det är en vits med att inte advent och julen ska "ta" alla sånger om att frälsaren är kommen, utan att vi kan lämna några sånger till resten av året. sprida ut glädjen lite. men det är ju en smaksak.

      Radera
  4. Jag tror den heter "Bereden väg för Herran" och inte "Bered en..." Det hörs förstås inte när man sjunger, men jag tycker rätt ska va rätt ändå. Det är ju liksom inte saligt att samla citron heller. Eller, är det?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det stämmer. Jag såg misstaget när jag redan lagt upp och hoppades att ingen skulle märka. Men jag tycker inte att misstaget är på samma nivå som att samla citron. "Bered en väg" och "bereden väg" säger ju nästan samma sak. Tycker jag.

      Radera
  5. Man kan ju bara konstatera att Abra är rätt kyrka för dig. I alla fall när Jonas spelar. Då går inga psalmer långsamt. Det kan nästan vara plågsamt jobbigt att vara i andra kyrkor med mer normala psalmtempi efter några år i Abra :)

    För övrigt kan jag inte förstå att 105 INTE var med i söndags?? Enda gången på hela kyrkoåret typ som man kan öva en psalm med barnen innan, och så kommer den inte!! Och nej, det går inte lika bra med den andra istället även om den också är fin :)

    Bered en väg och bereden väg tangerar varandra på ett sätt som samla citron inte gör, men "bereden väg" är vidare än "bered en väg", tycker jag. "Bereden väg" kan vara lite bildigt, men kan kan bereda väg på flera sätt, liksom. Medan "bered en väg" känns mera som att man faktiskt ska bygga en väg. Typ.

    Och nu är frågan om du kan komma på vem som skrivit detta... :D

    SvaraRadera