onsdag 16 maj 2012

Skäms-listan

Jag har hört att det inte bara är jag som har en skäms-lista. En att göra-lista där sakerna som står på listan borde ha gjorts för skamligt länge sedan. Och på skäms-listan sår inte saker där det bara är jag som blir lidande, som att skriva PM eller gå till frisören, utan saker som om jag inte gör det så går det ut över andra.

Jag har just gjort en sån grej. Det tog en timme ungefär, och jag skulle ha gjort den för mååååååånga veckor sedan. Det gick så långt att jag flera gånger inte gjorde det för att jag skämdes över att jag inte gjort det än. Hur dum får man bli? Hur konstigt som helst! Och nu, när jag blivit påmind för tredje (tredje!!) gången och faktiskt tar tag i att göra det, så tar det bara en timme. Hur många timmar har jag inte haft över som jag kunde gjort det på tidigare?!

Jag gör såhär då och då. Inte lika ofta nu som förr. Men ändå då och då. Alldeles för ofta, alltså. Jag hoppas att jag från och med nu inte kommer göra såhär nåt mer. Att jag har lärt mig min läxa. För det är oerhört tungt att ha en skäms-lista. Och jag gillar inte att ha det tungt.

Nu ska jag äta lunch. Linssoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar