söndag 1 april 2012

Gudstjänstglädje!

Idag har jag firat gudstjänst i Kyrkan vid Brommaplan. Det glädjande med denna gudstjänst var att ungdomarna hade planerat den och medverkade i den. En snart nittonårig tjej predikade för första gången, och hon gjorde det jättebra! Och de andra hälsade välkomna, sjöng och dansade, läste bibeln och allt möjligt. Det enda jag gjorde under gudstjänsten var att be.

Jag tycker att det är jätteroligt att ha en gudstjänst tillsammans med ungdomarna. Men det tar mycket tid att planera. Många sms är skickade fram och tillbaka till alla ungdomar under veckan. Jag satt med predikanten några timmar och hjälpte henne i hennes förberedelser. Jag hjälpte de som skulle läsa bibeln så att det blev lugnt och tydligt. Jag gick igenom vad man säger när man hälsar välkommen flera gånger. Jag hjälpte till att hitta sångerna de ville ha. Och så vidare.

Mycket jobb som inte direkt syns. Och det tycker jag är så mycket roligare än att synas själv under hela gudstjänsten. Jag tycker att det är fantastiskt att se hur bra en nittonåring, som aldrig tidigare tänkt tanken på att predika, predikar. Och hur en grabb, som tycker att det är hur jobbigt som helst att stå framför folk, att berätta om hur vi ska hålla varandra i händerna och sjunga välsignelsen, eftersom det är så de gör på konfalägret och det är fint. Och hur en tjej, som bjudit in sina vänner som är med i Svenska kyrkan till hennes kyrka för första gången, läser bibeln i gudstjänsten.

Det är hur roligt som helst!

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om dina upplevelser av gudstjänsten!
    Mari-Anne

    SvaraRadera