måndag 9 april 2012

Dagens boktips: Alla mina vänner är superhjältar

När jag predikade i Knivsta och pappa var där och lyssnade på mig, så fick jag med mig en väska med lite olika grejer hem. Det var glömda paket och badkläder, det var överblivna chips och öl, det var lite olika prylar som mamma skickade med. Hon gör så ibland. Skickar brev med nån chokladkaka och en tidningsartikel om nåt som gjorde att hon tänkte på mig när hon läste, eller nåt liknande. Denna gången var det just en tidningsartikel om London, en plastschablongrej som man ska lägga på kakan när man ska pudra på florsocker, och en liten bok. Idag läste jag denna bok.
Boken heter Alla mina vänner är superhjältar. Det är en kärlekshistoria om en kille som heter Tom som bor i Toronto och umgås bara med folk som har superkrafter. Det är lite olika, knepiga superkrafter, som ibland känns mer som superlaster än superkrafter. Superhjältarna heter saker som Humörsvängaren, Slöfocken och Härmapan. Tom har precis gift sig med Perfektionisten, men hennes ex Hypno har hypnotiserat henne så att hon inte ser Tom. Krångligt!

Boken är melankolisk och insiktsfull. Den får mig att tänka på Big fish (som är en av mina absoluta favvo-filmer) i sättet att beskriva det inte så fina hos människor fint.

Den tar ingen tid att läsa. Du får gärna låna den av mig, om du vill (det gäller för övrigt alla mina andra böcker också). Mamma, hade du läst den innan jag fick den? Vad tyckte du, i så fall?

En annan bok som jag fick av mamma när hon hade läst den var Niceville. Jag gissar att några av er har läst den, eller sett filmen. Jag läste den i alla fall under London-resan. Den var också läsvärd.
Igår pratade jag i telefon med min kära mor, och hon tipsade mig om Zlatan-boken, som hon håller på att läsa nu. Lite mer otippad för att komma från min mor, men ändå inte så. Som ni förstår så har min mor bra litteratur-smak, men jag tror ändå att jag väntar med att läsa Zlatan-boken till i sommar eller så.

4 kommentarer:

  1. Boken om superhjältarna hade jag faktiskt lagt i väskan. Jag trodde den skulle vara i din stil. Så rätt jag hade./Pappa

    SvaraRadera
  2. Oj, det trodde jag inte. Men nu när jag vet det så låter det rimligt. Har du läst den? Vad tyckte du?

    SvaraRadera
  3. Jag hann inte läsa den innan den åkte med till Uppsala. Tror du den är något för mig...?... Boken om Zlatan var bl.a. en barndomsskildring - väl värd att läsa om man vill få en inblick i den s.k. förortskulturen. Det var även intressant att få en inblick i det helt hysteriska "spelet" i idrottsvärlden. /Mamma

    SvaraRadera
  4. Jag är inte säker på att du skulle uppskatta boken lika mycket som jag. Den är nog lite för konstig för din smak.

    SvaraRadera