söndag 11 mars 2012

Inte för alla.

Idag har jag vaknat tidigt, gått upp och finslipat predikan, promenerat till Abra, firat gudstjänst och predikat, druckit kyrkkaffe och sålt tidnigen Årsringar, promenerat hem och pratat med mina föräldrar i telefon, värmt mat för jag var så hungrig att jag inte orkade laga något, ätit och sett på Babel på svtplay och nu sitter jag här och funderar på om jag ska orka göra något innan jag sätter mig med min bok. Jag blir väldigt glad på mig själv om jag lyckas städa lite. Vi får se.
Detta vackra kors står på Skogskyrkogården i Stockholm.
Vissa gånger när jag predikat så kan jag funka riktigt bra efteråt. Vissa andra gånger tömmer mig helt och fullt. Idag var en sån gång. Predika på ett nytt ställe är alltid lite extra nervöst. Dessutom skulle jag predika med lite inriktning på konfirmanderna som fick sina biblar idag. Jag tycker att det är svårt att predika till tonåringar. Framför allt när man vill försöka låta smart inför alla vuxna också. Att rikta en predikan í innehåll och språk till tonåringar och göra det på ett sätt så att de som gått i kyrkan i 75 år också får sig något för veckan. Det är ansträngande för mig.
Hur det gick med det vet jag inte, men jag fick höra av en konfirmand-mamma att hon var glad att det var just jag som predikade idag. Hon trodde att min predikan och mitt sätt att predika passade hennes dotter. Jag blev väldigt glad av det, och kände att då är mitt jobb väl utfört. 75-åringarna kan väl tänka på någon annan predikan de hört, om det inte passade dem. Man kan inte vara allt för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar