lördag 1 december 2012

Julkalender.

Det känns lite skämmigt att erkänna detta, men jag är inte så bra på att läsa bibeln. Jag hoppas att det låter konstigt i era öron att en pastor inte är bra på att läsa bibeln. Det är ju ändå en av de sakerna jag är utbildad till.
 
Såhär är det. Jag läser bibeln nästan dagligen, men då gör jag oftast det som en del i en arbetsuppgift. Jag förbereder ett bibelstudie, jag håller en andakt, jag har morgonbön och bibelläsning i församlingen, jag skriver ett julspel, och så vidare. Jag läser bibeln för andras skull.
 
Det jag är dålig på är att läsa biblen för min egen skull. Och jag saknar det. Jag läser ju andra böcker för min egen skull, men bibeln har blivit ett arbetsredskap. Och det har det ju varit länge för mig, så det är inte nytt i och med att jag började i Abra.
 
Men nu har jag kommit på ett sätt att kanske få lite bättre rutin. Det är ju första december idag och då börjar julkalendern på TV och i radion och då tänder man datumljuset för första gången. Och jag tänkte att jag ska ha en egen julkalender. Den heter Lukasevangeliet. Det är 24 kapitel i Lukasevengeliet, så jag tänkte läsa ett kapitel varje dag fram till julafton.
 
Vill du vara med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar