lördag 15 december 2012

Assistenten gör pepparkakor.

Nu har jag äntligen använt min och Andreas bröllopspresent Hushållsassistenten. Jag gjorde pepparkaksdeg. Jag är lite feg när det gäller våran ugn eftersom det är en gasugn utan någon övervärme. Jag vet inte riktigt hur det funkar när man bakar bröd och sånt, men jag tänkte att pepparkakor är ju tunna och bruna redan när man sätter in dem. Det är ju svårt att få nån yta på grejer när all värme kommer nerifrån. Därför har jag inte bakat nåt innan, utan väntade till pepparkakstiden.
 
Här kommer en inspirerad bild på mig. Jag är så trött att jag skelar lite och jag har påsar under ögonen. Men jag har ett väldigt fint förkläde och en väldigt fin assistent.
Till slut blev det pepparkakor. Jag har väldigt otippade pepparkaksformer, upptäckte jag.
Tre änglar
två hjärtan
två granar
två grisar
två får
två gubbar och en gumma
en flodhäst
en dinosaurie
en igelkott
en kamel
en fisk
en bil
en klocka
en bock.
Men ingen stjärna.
Goda blev de. Om du har vägarna förbi Blackeberg så bjuder jag gärna på en eller två kakor och en kopp kaffe. 

1 kommentar:

  1. Kära Maria!
    Hade gärna kommit förbi och ärit en igelkott, en dinosaur, en flodhäst och en kamel. Vi har nämnligen aldrig ätit sådana pepparkakor. Tyvärr har vi inte vägarna förbi annars hade vi passat på i morgon och kollat på julspelet samtidigt. Lycka till i kyrkan!
    Kram LB Mappa

    SvaraRadera