söndag 20 januari 2013

Vatten, martyrer och fruktsallad.

Idag är det söndag vilket betyder att jag har jobbat. Idag har jag jobbat med väldigt väldigt roliga saker, vilket känns väldigt bra.
 
Först jobbade jag med söndagsskolan. Det är inte alltid jag är med på söndagsskolan, men idag fick jag vara med. Det handlade om livets vatten idag i kyrkan, så vi gjorde jätteroliga vattengrejor. Vi tog in snö och is utifrån och kollade vad som hände om man blandade det med varmvatten. Vi odlade vattenkrasse i bomull. Vi testade vilket vatten som var godast av vanligt vatten, citronvatten, apelsinvatten och gurkvatten (apelsinvatten vann). Vi pratade om att människor består av jättemycket vatten och om man inte får i sig vatten så dör man. Och vi pratade om att Jesus sa att han hade livets vatten. Sjukt mycket vatten. Barnen tyckte att det var väldigt roligt.
 
I eftermiddags/tidig kväll jobbade jag också. Då var jag på teater tillsammans med Linda. Jo, jag gjorde det faktiskt i jobbet. Vi fick i uppdrag av församlingsbladskommittén att skriva om teatern Martyrer som går på stadsteatern just nu. Den handlar om en tonårsgrabb som blir kristen extremist. Det fullkomligt haglade bibelord genom hela föreställningen. Hårda och kalla bibelord. Hans mamma försöker förstå, hans lärare försöker få honom att inse att han har fel. Pastorn (som spelades av Måns i Pelle Svanslös, väldigt konstigt) försökte få honom att bli en ledare i församlingen. Och lite sånt.
Jag tänker att det egentligen inte handlade om kristendom utan om en tonårsgrabb som försöker hitta sin plats. Bra pjäs. Klart sevärd.
Jag borde gå på teater oftare.
 
Om en stund börjar del två av En pilgrims död. Då ska jag och Andreas titta på den och äta fruktsallad gjord på blodapelsin, banan, honungsmelon, vindruvor och granatäpple. Jag lääängtar.
 
Joel:
Idag har jag jobbat med att leka med vatten och gå på teater.
Snart ska jag kolla på TV och äta fruktsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar