tisdag 22 januari 2013

Petter och Maria.

Igår talade jag med min ömma moder i telefon (hur gick det med bullarna, mamma?). Då tipsade hon mig om vad multimiljadären Petter Stordalen sa hos Skavlan häromdagen om skatt. Ungefär såhär sa han:

Det är viktigt att göra något som är bra, inte bara för sig själv, men också för andra. Och det är viktigt att ge mer till samhället än vad du tar ut. Och ju rikare du blir ju större är ansvaret. Om du inte förstår att det som är världens bästa land att leva i, som toppar alla listor, Norge och Sverige de toppar alla listor, de är byggda på en sak, ett fundament, som de missat i Sydeuropa och det är skatt. Skatt är civilisationens kostnad. Börja med det, tänk på samhällsansvar och skapa något som kommer fler till godo än bara dig själv.

Ja, du. Så sa han.

Hörde ni förresten att det är en Kungälvsfödd som blir jämställdhetsminister? Grattis Maria!

1 kommentar:

  1. Jag tycker att din kommentar till telefonförsäljaren som ville få dig att ge en större gåva till Diakonia p.g.a. att du numer får göra avdrag på skatten var toppen. Du sa att du VILL betala skatt, varpå telefonförsäljaren sa att avdraget sker automatiskt, dvs det är inget du kan välja bort. Vad ska man säja; här har vi en regering som gör allt för att vi ska göra fler och fler individuella val, det ena omöjligare än det andra, men vi kan inte välja om vi vill göra avdrag för gåvor. Vårt lands nuvarande politik går allt mer från solidarietet till välgörenhet. Är det så vi ville ha det? Jag vill det inte!! Därför säger jag TACK till Stordalens kommentar i Skavlan.

    Ps. Jag tror det var första gången som bulldegen inte jäste som den brukar. Frida sa att det absolut inte hade att göra med mitt hantverk utan det säkert var något med jästen. Det är en fin kusin du har! /Mamma

    SvaraRadera