torsdag 2 maj 2013

Valborg, 1 maj och 500 dagar framåt.

Nu är våren äntligen här! Jag firade Valborg i Abras sommargård Koviken. Jag sjöng in våren tillsammans med Abras spontankör ("alla som vill sjunga i kör träffas 19.00 på det vanliga stället och vi övar igenom de vanliga sångerna") som uppstår lite då och då. Denna gång (som alltid på Valborg) sjöng vi Sköna maj, Vintern rasat, nån mer som jag aldrig hört och männen sjöng Glad som en fågel. Scouterna tände eld på jättebrasan och avgående kyrkoherden i grannförsamlingen höll vårtal om Nordanvind och Sunnanvind.
Traditionsenligt så sov ungdomarna över på Koviken och jag var naturligtvis med. Jag var dock inte med på traditionen att ta första doppet och sedan värma sig framför elden.
När jag kommit hem från Koviken så bytte jag raskt om och åkte in till stan för att gå i sossarnas förstamajtåg. Att man inte gör det oftare. Man får en trevlig promenad i solen, tillsammans med många andra, man får hålla fina blommor i händerna, man får gå i takt till en musikkår och man får sjunga om solidaritet. What´s not to like?
Huvudtalet hölls i Stockholm av LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Två reflektioner från min sida: 1) jag ska nog börja predika som gamla sossar håller tal (skrikandes i tjugo minuter) för det ger sån härlig stämning och 2) om man är smålänning och inte kan säga r och ska tala på första maj så kanske man inte ska säga arbetarrörelsen så ofta (ajbetajjöjelsen känns inte lika häftigt som det göteborgska arrrbetarrrrôrelsen).
Alltså, dethär med sossarna. Jag är ju born and raised sosse, mamma sosse, pappa sosse, alla är sossar. Men är jag det? I år gick jag med i tåget, det är inte alltid jag gör det. Det var faktiskt längesedan jag gjorde det, men jag känner mer och mer att det är viktigt att ta ställning politiskt. Det är så väldigt mycket i Sverige och världen som är fel och vi måste ju göra allt vi kan för att  förändra det. Jag vet inte om jag tycker att sossarna gör ett så bra jobb med det just nu, men jag tycker att deras grund-ideologi stämmer bra överens med min. Och jag tycker framförallt att de är ett mycket bättre alternativ än alliansen. Jag tänker att jag inför valet 2014, som för övrigt idag är om exakt 500 dagar, så ska jag verkligen sätta mig in i politiken och se om jag är sosse på riktigt eller bara sentimental sosse. 500 dagar från och med nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar